CARA MENGATASI MASALAH PELANCARAN HAID

1) Makan buah betik
Betik sebagaimana sinonim untuk lawas dikatakan juga boleh membantu melancarkan haid yang tidak teratur. Cubalah makan 2 kali sehari betik pada waktu pagi dan malam.



2) Senaman
Senaman selain untuk mengurangkan berat badan juga berfungsi untuk melancarkan kedatangan haid setiap bulan.



3) Peria
Sayur peria juga banyak khasiatnya dan salah satunya ialah melancarkan kedatangan haid.

4) Brokoli
Borokoli mengandungi asid folik yang boleh membantu mengurangkan tekanan. Tekanan antara punca gangguan kedatangan haid yang lambat.


5) Bijan
Bijan mengandungi vitamin E dan serat. Antara fungsi vitamin E adalah sebagai anti oksidan bagi mengelakkan radikal bebas meneyrang badan kita.


Soya mengandungi kalsium dan protein dalam menjaga kesihatan badan serta membantu dalam kesihatan sistem reproduksi wanita.

7) Omega 3
 Makan makanan yang kaya dengan Omega-3 seperti ikan salmon dan ikan tuna juga boleh membantu untuk melancarkan kedatangan haid setiap bulan. Ia dpat memberikan kestabilan hormon dan membantu mengurangkan stress yang dialami. Bagi yang sukar untuk memastikan pengambilan makanan mengandungi Omega 3 yang tinggi, supplement seperti Omega Guard boleh membantu anda.

Gamma liolenic acid juga adalah sejenis Omega 6. Omega-3 dan Omega-6 perlu diambil bersama agar fungsinya iaiatu berkaitan sintesis hormon dapat berfungsi dengan baik. Antara sumber makanan mengandungi Omega 6 ialah daripada buah avokado, kekacang dan telur. Omega 6 juga boleh diperolehi dari GLA Complex.



Comments

Popular posts from this blog

MAKANAN YANG BAIK UTK DIET

KURUS MASA PUASA

LEMAK TEPU & LEMAK TAK TEPU