PUNCA PERUT BUNCIT TAPI BADAN KURUS




1-Sindrom Usus Terganggu Perut kadang-kadang kembung, kadang-kadang kempis sehingga menyebabkan kesakitan, sembelit dan cirit-birit?

 Sebenarnya situasi ini normal dan berlaku ke atas semua orang. tak lain dantak bukan, ia berkait dengan fungsi dan keterjejasan sistem usus seseorang. Apabila usus seseorang terjejas, ia secara tidak langsung akan mengembungkan perut. Perut akan menjadi sangat buncit terutamanya pada sebelah petang. Ini pastinya mengganggu keselesaan harian seseorang malah membuatkan penampilan seseorang nampak tidak cantik, lebih-lebih lagi ketika memakai baju yang mengikut bentuk tubuh kan? Oleh itu, cuba elak makan makanan yang berasaskan serat bijian seperti roti bijian penuh (wholemeal), oats, muesli, biskut penghadaman, bar bijirin dan semua bijirin sarapan pagi seperti Coco Crunch mahupun Cornflakes! Biskut biasa, roti putih biasa dan kek adalah dibolehkan. Elak makanan serat bijian tadi selama tiga bulan berturut-turut untuk bantu perut anda kempis kembali.

 2 Masalah Kembung Perut Mungkin anda termakan gas terlalu banyak tanpa sedar sampaikan anda kentut melebihi 15 kali setiap hari. Harus jelas, manusia normal dan sihat akan kentut 14 kali sehari namun jika ia melebihi dari angka itu, pasti anda bermasalah. Oleh itu, kurangkan makan makanan karbohidrat yang lambat dihadam seperti kekacang, brokoli, kobis, buah prun, epal, dan segala hidangan yang mengandungi gula tidak asli seperti sorbitol yang biasanya terdapat dalam minuman beralkohol seperti wine. Selain lambat hadam, semua makanan itu tadi akan mengeluarkan gas sulfur apabila berada di dalam perut. Gas tersebut akan berjalan hingga ke dalam usus menjadikan perut kembung dan kelihatan buncit. Jelas seorang pakar, seseorang harus makan dengan perlahan, kunyah sehabis mungkin makanan itu agar ia hancur, senang dihadam untuk disalurkan terus ke usus.

Comments

Popular posts from this blog

MAKANAN YANG BAIK UTK DIET

KURUS MASA PUASA

LEMAK TEPU & LEMAK TAK TEPU