KEBAIKAN SENAMAN

101 FAEDAH SENAMAN

101-faedah-senaman

101 FAEDAH SENAMAN
Setiap hari kita mencari alasan untuk tidak bersenam. Tetapi adakah apa-apa alasan alasan yang sah, jika ia kompromi kesihatan anda dan boleh membawa kepada penyakit yang melemahkan dalam jangka masa panjang? 101 sebab untuk untuk menentang setiap alasan yang dapat difikirkan untuk tidak melakukan senaman harian anda. Berikut adalah sebab-sebab mengapa anda perlu bersenam dan bagaimana mereka memberi kesan kepada setiap aspek kesihatan anda dan gaya hidup anda.
  1. Terdapat hubungan yang pasti antara kadar kematian awal yang tinggi dan tidak aktif kronik. Latihan menggalakkan panjang umur dengan mengurangkan risiko kematian pra-matang.2. Latihan melambatkan proses penuaan, sekali gus memelihara gaya hidup dan belia.3. Latihan mengurangkan risiko mendapat penyakit tidak menimbulkan kinetik (orang-orang yang berkaitan dengan kekurangan pergerakan). Ia menghalang insiden dan / atau membantu mengawal proses penyakit tersebut.4. Senaman membantu mencegah atau mengawal penyakit arteri koronari dan penyakit kardiovaskular kerana kurang bersenam adalah faktor risiko nombor satu untuk mendapat penyakit ini.
    5. Senaman membantu mencegah cerebro-vaskular penyakit (Strok).
    6. Senaman membantu mengawal Tri-glycerides dalam darah. Tri-glycerides ini sama bahaya dengan kolesterol dan membawa kepada penyakit jantung.
    7. Senaman aerobik yang kerap membantu mengawal / mencegah tekanan darah tinggi.
    8. Latihan menghalang pembekuan darah sekali gus mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.
    9. Latihan meningkatkan keanjalan saluran darah yang mengurangkan rintangan kepada aliran darah. Ini seterusnya membantu mencegah tekanan darah tinggi dan penyakit jantung.
    10. Kelikatan darah menurun akibat daripada senaman. Ini akan mengurangkan tekanan pada jantung seperti darah sedikit cair adalah lebih mudah untuk mengepam dan juga menghalang pembekuan.
    11. Latihan meningkatkan HDL (Kolesterol baik) tahap dalam badan yang menghalang pembentukan plak pada dinding dalaman arteri. Ini seterusnya menghalang serangan jantung dan strok.
    12. Latihan menguatkan otot jantung yang meninggalkan pembesaran ventrikel sekali gus meningkatkan pengeluaran kardiak dan daya tahan.
    13. Latihan memperbaiki toleransi glukosa keseluruhan dan sensitiviti insulin sekali gus mengurangkan risiko untuk jenis-jenis kencing manis.
    14. Latihan meningkatkan jisim otot yang dikaitkan dengan pelbagai fungsi fisiologi penting. Jisim otot membantu mengoptimumkan fungsi-fungsi ini seterusnya menggalakkan kesihatan yang baik dan gaya hidup.
    15. Latihan meningkatkan kekuatan dan daya tahan otot yang meningkatkan keupayaan anda untuk melaksanakan kerja dan fungsi optimum dalam kehidupan sehari-hari.
    16. Latihan meningkatkan keupayaan badan untuk mengawal suhu dalamannya sekali gus menjadikannya lebih sesuai untuk menghadapi tekanan haba.
    17. Latihan meningkatkan status penghidratan badan. Ini membantu mengelakkan dehidrasi untuk melakukan senaman berat atau tekanan haba.
    18. Senaman membantu meningkatkan / mengekalkan keupayaan tulang serta mengurangkan risiko mendapat osteoporosis (masalah tulang).
    19. Latihan meningkatkan imuniti dapat membantu badan untuk melawan penyakit berjangkit.
    20.Cahaya biasa untuk senaman yang sederhana membantu mengurangkan kesakitan gejala yang disebabkan oleh arthritis.
    21. Senaman membantu mengurangkan risiko mendapat kanser.
    22. Latihan daya tahan yang kerap membantu mengurangkan risiko untuk buah zakar dan kanser prostat pada lelaki.
    23. Latihan daya tahan yang kerap membantu mengurangkan risiko untuk payudara, pangkal rahim, ovari dan kanser rahim di kalangan wanita.
    24. Latihan daya tahan yang kerap membantu mengurangkan risiko pelbagai jenis kanser yang memberi kesan kepada sistem penghadaman.
    25. Senaman membantu mengurangkan rasa sakit otot kronik yang disebabkan oleh keradangan tisu penghubung.
    26. Kekejangan otot kronik dan kekakuan juga boleh dicegah dengan senaman yang kerap.
    27. Latihan kekuatan meningkatkan Resting Metabolic Rate (RMR). Peningkatan RMR bermakna anda membakar lebih banyak kalori ketika berehat sekali gus meningkatkan komposisi badan anda.
    28. Latihan ketahanan membantu membakar sejumlah besar kalori lemak.
  2. Senaman yang kerap membantu menurunkan lebihan lemak berat badan yang merupakan faktor risiko untuk beberapa penyakit penyakit degeneratif kronik terutama jantung.30. Senaman yang kerap membantu melegakan sembelit, menyelaraskan pergerakan usus dan mencegah kembung perut.31. Latihan meningkatkan penghadaman dan meningkatkan penyerapan optimum nutrien.32. Latihan membantu meningkatkan ambang kesakitan, sekali gus membantu menangani dengan lebih baik daripada rasa sakit dan meningkatkan keupayaan kerja maksimum.
    33. Latihan meningkatkan fungsi endokrin yang menggalakkan fungsi mengoptimum pelbagai sistem fisiologi sekali gus meningkatkan tahap kesihatan dan kecergasan.
    34. Latihan meningkatkan kesihatan seksual dan prestasi.
    35. Senaman boleh meningkatkan kesuburan pada lelaki dan wanita.
    36. Senaman boleh membantu membetulkan disfungsi erektil dengan meningkatkan peredaran dan mengurangkan tekanan mental.
    37. Latihan daya tahan yang kerap membantu meningkatkan jumlah kapasiti paru-paru, dan meningkatkan ketahanan.
    38. Senaman Ketahanan lebih kerap membantu mencegah dan mengurangkan obstruktif kronik dan penyakit paru-paru.
    39. Secara keseluruhan saluran pernafasan dan paru-paru kesihatan boleh dipertingkatkan dengan senaman yang kerap.

Comments

Popular posts from this blog

MAKANAN YANG BAIK UTK DIET

KURUS MASA PUASA

LEMAK TEPU & LEMAK TAK TEPU