KESAN MAKANAN SEGERA

Kesan Makanan Segera di Badan

Makanan umpama bahan api untuk badan anda. Ia mempunyai kesan langsung kepada perasaan anda dan juga pada kesihatan anda secara keseluruhan. Makanan segera tidak semestinya buruk, tetapi dalam banyak kes ia bahan yang diproses dan mengandungi banyak karbohidrat, gula tambahan, lemak yang tidak sihat, dan garam (natrium).

Makanan ini sering mempunyai kalori yang tinggi malah menawarkan sedikit atau tiada nilai pemakanan. Apabila makanan segera sering menggantikan makanan berkhasiat dalam diet anda, ia boleh membawa kepada pemakanan yang kurang baik, kesihatan yang kurang baik, dan berat badan bertambah. Ujian pada haiwan makmal telah pun menunjukkan kesan negatif dalam diet tempoh yang singkat. Berat badan berlebihan adalah faktor risiko untuk pelbagai masalah kesihatan kronik termasuk penyakit jantung, kencing manis, dan strok.

Menurut Robert Wood Johnson Foundation, kebanyakan orang memandang rendah bilangan kalori yang mereka makan di sebuah restoran makanan segera. Satu kajian 2013 yang disiarkan dalam JAMA Pediatrics menunjukkan kanak-kanak dan remaja mengambil lebih banyak kalori dalam makanan segera dan restoran-restoran lain daripada di rumah. Makan di restoran yang ditambah antara 160 dan 310 kalori sehari.



Comments

Popular posts from this blog

MAKANAN YANG BAIK UTK DIET

KURUS MASA PUASA

LEMAK TEPU & LEMAK TAK TEPU