CARA PEMAKANAN UNTUK MANTAINKAN BADAN

CARA PEMAKANAN UTK MANTAIN SLIM & ELAK BERAT BADAN NAIK


PAGI BREAKFAST 8:00-9:00AM
Just makan roti bakar+telor separuh masak...kadang2 ida campur madu dalam telor separuh masak tu.kenyangnye
memang sampai ke tengahari.sikecik Iris pun hantu telor separuh masak tu.buh kicap banyak sikit mmg laju la diaa..
hehe..

LUNCH 12:00-1:00 PM
masak lauk2 biasa la..tp yang penting..sayur harus ada.dah namanya pun hantu sayur kan.keke
contoh

1)ASAM PEDAS PARI
   Ikan mengandungi banyak nutrien penting, termasuk protin dan sepatutnya menjadi sebahagian besar dari diet harian kita. Hanya sebahagian kecil dari ikan (100 gram) menyediakan 1/3 hingga separuh dari keperluan protin seharian. Ikan juga kaya dengan vitamin B12 yang diperlukan oleh sistem tubuh. Ikan berlemak seperti salmon, makerel dan herring juga mengandungi 2 kali ganda kalori dari ikan lain. Tidak seperti lemak tepu dari haiwan, lemak tak tepu dari minyak ikan adalah sangat berfaedah kepada kita. Kajian yang pernah dijalankan menunjukkan seseorang yang makan ikan berminyak sekali seminggu adalah jauh dari risiko penyakit jantung dan strok.

2)SAYUR BAYAM+AYAM POTONG DADU
  Bayam  dikatakan mengandungi sejumlah besar vitamin K yang amat penting dalam mengekalkan kesihatan tulang. Secawan bayam segar dikatakan mengandungi kira-kira 200 peratus nilai vitamin K. Selain vitamin K, kandungan khasiat pembina tulang yang lain seperti kalsium dan magnesium juga berkhasiat kepada mereka yang memakannya.

3)AYAM GORENG(ni selalu pebret si Iris lee..hihi

4)SAYUR ULAM ULAMAN
   Amalan makan ulam atau sayur-sayuran mentah boleh membuatkan seseorang awet muda kerana ia mengandungi banyak bahan antioksidan yang mampu menghalang tindakan radikal bebas.
5)AIR SUAM.NO ICE.teh ais..milo ais..sangat la tidak sesuai kalau nk buat minuman semasa lunch.tau kenapa?minuman sejuk berais ni blh menyebabkan lemak2 (sup tulang,daging)membeku dalam badan.dan boleh menyebabka serangan jantung.Atau jika  diamalkan hari2 dengan meminum minuman sejuk selepas mengambil makanan berat..ia satu bonus untuk kita cepat dapat penyakit dalaman.jantung,lemak berlebihan dan macam2 lagi.so..ALERT!!


PENCUCI MULUT.SELEPAS MKN TENGAHARI
pencuci mulut depends jugak...sebenarnya memakan buah sejurus saja selesai makan nasik adalah sangat tidak betul.
seeloknya biar makanan tadi hadam dulu setidak tidaknya setengah jam selepas makan.kemudian baru boleh ambil
buah-buahan.pisang,betik,jambu batu,tembikai.adalah buah paling sesuai untuk dibuat  sebagai pencuci mulut.

MENU PETANG 4:00-5:00PM
QUAKER OAT!!Yups..itu lah makanan terbaik untuk memberi tenaga tanpa perlu makan nasi.kenyang pun kenyang..+SUSU RENDAH LEMAK.Compom kenyang sampai ke mlm..

MENU MAKAN MALAM
make sure makan before 8:30- 9PM
NO NASI!!!paling tidak pun kalo rasa perut berbunyi..mkn lg quaker oat atau ratah lauk tengahari tadi je.tapi say NO pada NASI.tak pun jamah 2-4 keping biskut JACOB.memang sedap...:-)

Bermakna.. kita cuma perlu makan nasi sehari SEKALI sahaja.memang boleh mantainkan badan yang slim.hehehe.
tak percaya cuba lah..Ida dah cuba..hampir 3weeks.so far alhamdulillah.badan x rasa berat..kepala x banyak pusing..lauk tghari tu depend la pada kekawan..yg ida bg tu contoh je.tp yg penting makanan tu balance.ada sayur..ikan..ayam..buah..
ops..8LITER air sehari!!plain water.. ada berani?hehe..ida dulu pun mula2 amalkan mmg asik kuar masuk toilet je laa.tp ada bagusnye.buang toksin dalam badan & benda2 yang x sepatutnya kan.kasi cuci itu perut sume..kult pun nmpk fresh kalau
air dalam badan mencukupi seperti disarankan.lama2 biasa la..walapun kadang x cukup pun 8 liter.paling tidak pun 5 liter tu haruss...makan supplement apapun..tp kalau tak minum air secukupnya..bye..bye je laa..mmg susahla nk menampakkan hsil..jadi air itu penting..
ada jugak "terlantak" mee meggie..junk food sikit2..tp cover balik la..minum air banyak2..tp kalau amalkan cara pemakan macam ni hari2..sure..badan susah nak naik..
just sharing..selamat mecuba ek kekawn..:-)

Comments

Popular posts from this blog

MAKANAN YANG BAIK UTK DIET

KURUS MASA PUASA

LEMAK TEPU & LEMAK TAK TEPU