KEBURUKAN AIS


Kepercayaan ini sudah lama bertapak di dalam masyarakat dimana kita percaya bahaya meminum air lepas makan merupakan punca kepada obesiti. Penjelasan yang diberikan oleh mereka yang mempercayai perkara ini adalah mereka percaya bahawa jika air sejuk diminum selepas makan ia akan menyebabkan lemak menjadi beku dan kemudian menjadi lemak pada bahagian perut. Inilah punca oebsiti kata mereka.
Tetapi sebelum kita sentuh bab itu, mari kita bincangkan berkenaan dengan penyerapan lemak dalam saluran permakanan manusia

 Keburukan Ais Batu Kepada Badan

1.Sistem Pencernaan

  • Lemak akan berkumpul di bahagian perut dan menjadikan perut anda buncit. Hal ini demikian kerana, lemak tidak dapat dicerna dengan baik kerana lemak membeku disebabkan ais.
  • Kembung perut boleh terjadi apabila anda minum banyak minuman berais dan boleh menyebabkan perut berasid serta sekaligus menyebabkan anda mengalami gastrik.
  • Menyebabkan pengeluaran lendir berlebihan dalam badan seperti kahak  atau lendir daripada bahagian tekak.

2.Sistem Imun

  • Salah satu keburukan ais terhadap tubuh badan ialan akan menyebabkan sistem imun menjadi lemah.
  • Jika anda mengalami batuk-batuk atau selsema dan anda minum ais, akan menyebabkan batuk atau selsema anda semakin berpanjangan.

3.Sistem Reproduktif Wanita

  • Pengambilan ais semasa haid juga menjadikan rahim menjadi kembang dan tidak elok untuk kesihatan rahim.
  • Minum ais semasa haid boleh menyebabkan darah haid tersumbat dan perjalanan darah tidak lancar. Keadaan ini akan menjadikan darah haid akan melekat di dinding rahim.Darah haid yang tersisa melekat di dinding rahim akan menyebabkan ketumbuhan dan juga kanser rahim.
  • Ais juga boleh menyebabkan pengeluaran lendir dari faraj atau lebih dikenali sebagai keputihan. Jika diamalkan berterusan mungkin menjadikan keputihan semakin teruk.

4.Sistem Reproduktif Lelaki

  • Keburukan ais terhadap sistem reproduktif lelaki boleh menyebabkan uluran atau hernia. Dalam bahasa lainnya juga dipanggil angin pasang.Selain itu, amalan minum minuman berais dalam kalangan lelaki boleh melemahkan tenaga batin lelaki dan juga menyebabkan penghasilan mani yang tidak berkualiti.

5.Tinggalkan Tabiat Minum @ Makan Ais

  • Pengambilan makan atau minuman berais akan menyebabkan kesan negatif terhadap tubuh badan kita. Jadi, untuk pencegahan, anda perlulah meninggalkan tabiat atau kegemaran ini untuk kesihatan yang lebih baik.Jika tubuh badan sihat, segala pekerjaan pastinya berjalan dengan lancar.

6.Tubuh Menjadi Lemau

  • Keburukan ais yang seterusnya ialah tubuh badan menjadi lemau dan sentiasa tidak bermaya. Perjalanan darah menjadi tidak lancar dan sentiasa sakit-sakit badan.Jika anda perasan, selepas bangun dari tidur anda berasa lemah dan letih semacam. Ini adalah satu kesan akibat mengamalkan minuman berais.

Comments

Popular posts from this blog

MAKANAN YANG BAIK UTK DIET

KURUS MASA PUASA

LEMAK TEPU & LEMAK TAK TEPU