MAKANAN YANG BAIK UTK DIET

  • Roti Wholegrain/Tinggi serat
Roti yang tinggi serat selalunya mempunyai tekstur yang agak kasar dan tak berwarna putih. Roti wholegrain ni ada tambahan serat dan akan buat kita rasa kenyang lebih lama. Roti jenis macam ni juga sangat bagus untuk proses pembuangan. Pada kebiasaannya, saya selalu memilih roti Wholemeal Gardenia sama ada yang paket purple ataupun yang hijau (Sommerset). Boleh tengok gambar contoh kat bawah roti yang saya selalu beli.

  • Nasi Perang @ Spageti Perang @ Bihun Perang
Kumpulan karbohidrat yang macam ni, mempunyai serat yang tinggu sama seperti roti wholegrain. Serat sangat baik untuk membantu pengawalan gula dalam darah. Yang penting, makan ikut kuantiti yang sesuai dan betul. Kalau ambil berlebihan pun tak membantu kita kurus. Ambil secukupnya dan jangan ambil berlebihan. Ni contoh bihun perang yang saya pernah beli.

  • Oat
Oat dapat memberi kita rasa kenyang lebih lama. Contohnya, kalau kita ambil oat waktu sarapan pagi, kita boleh kawal rasa lapar tu lebih lama dan dapat elak makan makanan yang tak sepatutnya sebelum tiba waktu makan tengahari. Saya lebih gemar guna rolled oat berbanding instant oat. Ini kerana, rolled oat teksturnya lebih berserat dan bentuknya lebih sempurna berbanding instant oat. Kat bawah ni contoh rolled oat yang pernah saya beli.

  • Ayam @ Ikan @ Daging
Ketiga-tiga makanan ni, dalam kategori sumber protein. Pengambilan protein yang cukup, dapat membantu meningkatkan metabolisme badan. Saya selalu lebihkan pengambilan ikan dan ayam. Untuk daging saya hadkan seminggu sekali atau 2 minggu sekali je.
  • Susu
Ada beberapa jenis susu di pasaran kita. Dan biasanya, jika nak kuruskan badan, kita digalakkan mengambil susu rendah lemak atau susu skim. Susu segar (fresh milk) atau susu full cream tidak digalakkan kerana mengandungi jumlah lemak yang tinggi. Selain daripada susu lembu, kita juga boleh mengambil susu soya. Elakkan susu soya dalam tin atau botol sebab kandungan gulanya amat tinggi! Saya lebih suka ambil ESP atau Cinch Shake as minuman harian saya. Selain ianya rendah lemak, ianya diperbuat daripada kacang soya Non-GMO yang sangat baik untuk kesihatan. Ianya juga rendah indeks Glisemik dan memberikan rasa kenyang lebih lama.

  • Yogurt rendah lemak
Pilih snek yang bagus seperti yogurt rendah lemak. Nilai kalorinya rendah, serta mempunyai lemak yang baik dan probiotik yang boleh membantu fungsi usus lebih baik. Bila usus kita sihat, metabolisme badan kita juga akan meningkat.
  • Telur
Telur adalah sumber protein yang baik. Pengambilan protein dapat meningkatkan metabolisme dan kadar pertumbuhan otot dalam badan. Namun, jika anda mempunyai paras kolestrol yang tinggi, anda perlu menghadkan pengambilan telur kuning dalam sehari.
  • Tuna dan Salmon
Tuna dan salmon mempunyai kandungan lemak baik yang tinggi iaitu Omega 3. Kandungan lemak baik yang tinggi dapat memberikan perlindungan kepada jantung daripada serangan sakit jantung dan membantu menurunkan paras kolestrol jahat dalam darah. Selain saya makan tuna & salmon, saya juga mengamalkan Omega Guard Shaklee sebagai suplemen harian saya. Omega Guard Shaklee sangat sesuai untuk anda yang mempunyai paras kolestrol yang tidak sihat & sangat membantu dalam menurunkan berat badan.
  • Kekacang
Kekacang sangat sesuai diamalkan sebagai snek pagi atau snek petang. Kekacang mengandungi lemak baik yang dapat menyokong kesihatan jantung. Ambil kekacang yang dipanggang tanpa garam ataupun gula. Beli sendiri kekacang di kedai dan panggang dalam oven. Elakkan beli kekacang yang disalut perasa dan digoreng. Ambil ikut kuantiti yang ditetapkan (boleh rujuk pada gambar kat bawah)


Comments

Popular posts from this blog

KURUS MASA PUASA

LEMAK TEPU & LEMAK TAK TEPU